Antistresové hračky – jaké opravdu fungují?

Co se v článku dozvíte?
 
Antistresové hračky
Antistresové hračky pomáhají uvolnit stres 🙂. Můžete si vybrat jaká sedne vám.

Antistresové hračky a jak fungují? Proč je používat a co na antistresové hračky říká věda?

Často kladené otázky o stresu

Co je to stres?

Stres je reakcí člověka na období napětí. Je to přirozená reakce na situace, které jsou vnímány jako náročné. Lidský organismus zde odvíjí prastarý program, který ho vede k maximální výkonnosti, ale původně ho připravoval na boj nebo útěk.

Pokud neexistuje žádný způsob, jak se napětí zbavit, stává se stres přítěží. Tělo je pak v neustálém stresu, což může vést k psychickým a fyzickým onemocněním.

Jaké jsou příznaky stresu?

Mohou se objevit psychické příznaky, jako je pocit přetížení, podrážděnost a úzkost, které se mohou projevit vyhořením nebo depresí.

Mezi fyzické příznaky patří hučení v uších, nedostatek spánku, bolesti hlavy a zad, gastrointestinální problémy a onemocnění kardiovaskulárního systému, jako je vysoký krevní tlak.

Jaké jsou spouštěče stresu?

Příčiny stresu mohou být v soukromé i pracovní sféře a jsou velmi individuální. Lze také rozlišovat mezi vnitřními a vnějšími stresovými faktory. Studenti jsou postiženi stejně jako manažeři nebo důchodci.

Mezi často zmiňované spouštěcí faktory pro zaměstnance patří neustálá dostupnost a potřeba sladit rodinu a práci. Časový tlak, nemoc, vysoké nároky na sebe sama a finanční starosti mohou být také stresující.

Spouštěče stresu u zaměstnanců
Spouštěče stresu u zaměstnanců

Jaký druh stresu je pozitivní?

Pozitivní stres (eustres) se objevuje tehdy, když jsme připraveni na nějaký úkol. Na určitou dobu mobilizujeme další síly, ale v zásadě je tu jistota, že výzvu překonáme. Příkladem jsou sportovní úspěchy v soutěži, složení zkoušky nebo pocit zamilovanosti.

Pokud se někdo cítí přetížený po delší dobu, hovoříme o negativním stresu (disstresu). Dlouhé fáze zkoušek, neustálé konflikty s partnerem nebo traumatické zážitky brání naléhavě potřebnému uvolnění.

Jak lze zvládat stres?

Někteří lidé jsou přirozeně odolnější vůči stresu. Nižší psychickou odolnost však lze posílit. Patří sem relaxační cvičení, jako je meditace, jóga nebo mindfulness.

Pomáhají dosáhnout vnitřního klidu. Dalšími stavebními kameny pro zvládání stresu jsou správné hospodaření s časem, pohyb a dostatečné přestávky. A také antistresové hračky, na které se podíváme blíže.

Oblíbené způsoby rozptýlení

Chrastění, cvakání, klepání nebo okusování – téměř každý zaměstnanec má svůj oblíbený rozmar, pokud jde o uvolnění stresu.

Ne všechny však přispívají k větší harmonii v kanceláři – naopak: některé rušivé prvky vyžadují pevné nervy – a toleranci – od sousedů a kolegů v kanceláři. Zvlášť když jeden z nich 15 minut buší nehty do desky stolu, jako by to byl datel.

Antistresové hračky k uvolnění stresu se vyvinuly navzdory četným osobním preferencím.

3 nejoblíbenější antistresové hračky na pracovišti

Kuličkové pero

Najdete ho všude v práci – a jeho využití zdaleka přesahuje pouhé psaní nebo čmárání. Při zátěži s ním můžete donekonečna cvakat, bubnovat na stůl nebo ho můžete úplně rozebrat a zase složit. Velmi oblíbené je také ohýbání držáku, až nakonec povolí a na konci se zlomí.

Nejčastější antistresová hračka v práci
Nekonečné cvakání, to nejčastější antistresová hračka v práci 🙃

Tělo

Přestože se lidé chovají k vlastnímu tělu méně násilnicky, používají je opakovaně k rozptýlení, když je situace napjatá. Někteří si hrají s vlasy, kroutí kudrlinky a přehazují je zleva doprava a naopak. Jiní nacházejí užitečné pomocníky ve svých prstech: ať už jde o kousání nehtů, jejich čištění nástrojem nebo o to, aby jim klouby praskaly jeden po druhém – až i poslední přítomný doufá, že jsou konečně zlomené.

Brýle

Můžete je sundat, nasadit, odložit, přemístit, očistit, žvýkat na spáncích, dát si je do vlasů, složit, položit na stůl, rozložit, nasadit atd. Brýle jsou obzvláště oblíbenou hračkou pro odreagování od stresu a hraní. Koneckonců je máte stále na očích.

A pak je tu stresový míč pro zvládání stresu. Vejde se do každé kapsy a vydrží i ty nejhorší útoky vzteku svého majitele. V případě potřeby vydrží i náraz proti zdi. Ale nejlepší je, že údajně funguje lépe než ostatní metody…

Antistresový míček 🎾 – nejlepší antistresová hračka

Antistresový míček patří mezi nejčastější antistresové hračky
Antistresový míček patří mezi nejčastější antistresové hračky

Mnozí předpokládají, že antistresový míček funguje, protože pomáhá uvolnit nahromaděnou agresi a snížit tak stres. Toto vysvětlení není špatné a je nepochybně osvobozující hodit nějaký předmět například proti zdi a představit si přitom, že je to a) otravný šéf, b) stresující kolega nebo c) zákazník, který prostě nikdy není spokojený.

Existuje však ještě jeden důvod, proč je zdánlivě zbytečná a nesmyslná činnost (drcení míčku) užitečná. Odborně se tomu říká „přeskočit akci“. Princip, na kterém je založen, je poměrně snadno vysvětlitelný: kdykoli jsou různé motivy ve vzájemném konfliktu, dochází k přeskočení akce.

Použití antistresové hračky

Stresový míč je hrací nebo tréninková pomůcka, která má obvykle průměr asi sedm centimetrů. Má řadu výhod. Nejzřetelnější je snížení stresu. Ne nadarmo se stresovému míči říká také míč vzteku nebo míč agrese. Název crumple ball odkazuje na to, co s ním vlastně děláte.

Často jsou vyrobeny z pěny, která je k dispozici v různých stupních tvrdosti a používá se k terapeutickým účelům. Zejména po zlomeninách je cílem opětovné procvičení svalů prstů a ruky. Stresový míč pomáhá zlepšovat krevní oběh. Pro žonglování jsou však vhodné i ty pevnější.

Firmy také rády používají antistresové hračky jako reklamní dárek: je levný, dostatečně malý, aby se vešel do kapsy, ale dostatečně velký pro potisk.

Antistresový míček pro děti

Antistresový míček podpoří i dětskou motoriku
Antistresový míček podpoří i dětskou motoriku

Stresové míčky jsou vhodné nejen pro dospělé, ale i pro děti: Zábavné barvy nebo obličeje podněcují děti ke hře a zároveň trénují jejich motoriku. A protože stres zažívají i školáci, je antistresový míč vhodným prostředkem k jeho snížení.

V závislosti na typu by však rodiče měli věnovat pozornost pokynům výrobce. Některé zátěžové míčky jsou naplněné vzduchem a mají malý ventil. Protože v takovém případě může dojít ke spolknutí malých částí, není antistresový míček vhodný pro malé děti do 3 let.

Fungují antistresové hračky?

Vědci dobře vědí, že stres může být navzdory svým negativním konotacím nejen negativní, ale i pozitivní. Například jízda na horské dráze je stresující, a proto se cítíme lépe. Nebo motivační stres při projevu před velkým publikem. Nebo vzrušení, které přichází s přípravou na letiště a dlouho očekávanou dovolenou, je také stresující, ale je to jedna z nejuspokojivějších věcí na světě.

Bez ohledu na to žijeme ve světě, kde je příliš mnoho stresu. A přestože se problematika úzkosti, deprese, duševních nemocí a dalších psychologických rysů přestává stigmatizovat a návštěva terapeuta se stává normálnější (alespoň ve velkých městech), nezachrání to každého, ne vždy.

Zde přicházejí na řadu pomůcky a „vychytávky“, od svíček s vůní levandule po antistresové hračky, které skutečně pomáhají. Nebo ano? Vzhledem k popularitě pop-it-and-simple-dimple, která se dostala do ulic prostřednictvím TikToku.

Jak Pop It funguje?

Pop it – antistresová hračka
Pop it – antistresová hračka, kterou popularizoval TikTok

Princip pop it a jeho mladšího bratra (nebo sestry?), simple-dimple, je založen na kombinaci akce a zvuku. Gumové výstupky se dají zasunout a vysunout a vydávají příjemný, i když názorově vyhraněný cvakavý zvuk. V kapesním jednoduchém přístroji jsou dvě nebo tři takové polokoule a v domácím pop itu jich je mnoho. Nepřipomíná vám to něco? Přesně tak, všichni jsme to dělali a stále děláme s bublinkovou fólií pro balení a přepravu extra křehkého zboží. Zde to vychází podobně, ale s možností nekonečného použití. Tady se dozvíte více o Pop It.

Co říká věda na antistresové hračky?

Smyslové informace – to, co přijímáme smysly – vysílají zprávy do nervového systému. Negativní smyslové podněty, jako je křik nebo zvuk vrtačky (zdravíme souseda, který se k nám neustále stěhuje), ho přimějí ke klasické stresové reakci „udeř nebo uteč“. Pozitivní smyslové vjemy však mají přesně opačný účinek. Aktivuje parasympatický nervový systém, který je zodpovědný za klid a udržování energie.

Ve skutečnosti mnoho lidí používá podmíněný pop-it a simple-dimple, jen každý má svůj vlastní. Někdo donekonečna cvaká propiskou, někdo si natáčí pramen vlasů, někdo si hladí ruce a někdo má zase ten příjemný dotek pouzdra na sluchátka. Může existovat mnoho variant, ale závěr je stejný: Tyto činnosti nám pomáhají uklidnit se nebo se soustředit.

Vědci zjistili, že antistresové hračky mohou skutečně snížit úzkost. A také pomáhají dětem zvládat jejich emoce: experimenty ukázaly, že když se zlobí, mají tendenci něco zmáčknout, a když se nudí, lusknou. Existuje však i druhá strana mince: obvyklé, opakující se, rutinní (a zdánlivě zcela klidné) činnosti mohou vést k nevědomému stresu. Bylo například prokázáno, že fyziologické příznaky stresu se výrazně zvyšují během období trvalé a dlouhodobé pozornosti. Stresu se můžete zbavit i chvilkou rozptýlení s antistresovou hračkou.

Co se týče soustředění, fungují antistresové hračky stejně jako zvyk kreslit srdíčka, spirály a kruhy během nudné přednášky nebo dlouhého telefonického rozhovoru. Studie prokázaly, že nám pomáhá zapamatovat si více důležitých informací. Dalším argumentem pro by mohl být experiment, v němž studenti, kteří při studiu samostatně používali antistresové míčky, přiznali, že se jim zlepšila pozornost při vyučování.

Proč mnoho lidem antistresové hračky pomohou?

Je zajímavé, že drobné pohyby rukou v situacích extrémního napětí mají zřejmě větší účinek na muže než na ženy. Čím by to ale mohlo být způsobeno? Například snadné přepínání pozornosti a nutnost soustředit se na potřebný proces, jako je přednáška, žvýkáním. Nebo silná úzkost, kdy je těžké zůstat v klidu a musíte energii, kterou potřebujete k ochraně, přesměrovat na nějaký proces.

Pro některé lidi je to samozřejmě jeden ze způsobů, jak jim autostimulace může pomoci vypořádat se s přecitlivělostí a psychickým přetížením, které v důsledku toho zažívají. Kromě toho však může jít také o zvyk.

Zdroj: splaitor.de, karrierebibel.de

Sdílejte:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Tým Webiště
Tým Webiště

Pro všechny naše čtenáře článek připravil Tým Webiště.cz

Vybrané

Nejčtenější články

Mapa metra Praha

Mapa metra Praha – stanice metra 🚇

 

  Metro je hlavní páteř městské hromadné dopravy v Praze. Každý den přepraví přes milion cestujících, kteří jej využívají na cestách do zaměstnání a školy, či